WEB 2.0 (PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN)
1.0 Pengenalan
Web 2.0
merupakan satu inovasi perisian serta aplikasi Internet dari web berbentuk
statik kepada web yang lebih dinamik serta fleksibel. Kandungan yang
dipersembahkan lebih interaktif dan pelbagai serta menekankan konsep komunikasi
web secara dua hala. Istilah Web 2.0 pertama kalinya diperkenalkan oleh
O’Reilly Media pada tahun 2004 sebagai teknologi Web generasi kedua yang boleh
dilayari secara kolaborasi dan pengkongsian maklumat secara online. Menurut Tim
O’Reilly, Web 2.0 dapat didefinisikan sebagai berikut: “Web 2.0 adalah revolusi
arus perniagaan di industri komputer yang disebabkan oleh penggunaan internet
sebagai platform, dan merupakan suatu percubaan untuk memahami pelbagai
peraturan bagi mencapai keberhasilan pada platform baru tersebut. Web 2.0 ini ini lebih mesra pengguna iaitu interaksi sosial di
dunia maya sudah menjadi keperluan sehingga era Web 2.0 ini memiliki beberapa
ciri yang boleh berkongsi maklumat (share), berkerjasama dan mengeksploitasi.
Istilah Web 2.0
adalah yang berkaitan dengan aplikasi web yang memudahkan perkongsian maklumat
penyertaan, saling boleh kendali, reka bentuk berpusatkan pengguna, dan
kerjasama di “World Wide Web”. Laman Web 2.0 membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan satu sama lain
dalam media sosial Ini berbeza dengan laman web 1.0 di mana pengguna adalah
terhad kepada tontonan yang pasif. Contoh Web 2.0 termasuk laman
rangkaian sosial, youtube, wiki, laman perkongsian video, blog,
Friendster, Myspace, Youtube, Fickr,
aplikasi web, Mashup, folksonomies dan sebagainya.
Dalam bidang
pendidikan, teknologi Web 2.0 telah menyediakan guru-guru mengenai satu kaedah
baru untuk mendekati pelajar-pelajarnya dengan cara yang lebih bermakna.
Kemunculan
aplikasi web 2.0 seperti blog, wikis, facebook dan Youtube telah membawa
perubahan terhadap konsep dan kriteria e-pembelajaran Web 1.0. Seperti
yang telah dihuraikan, e-pembelajaran Web 1.0 pada peringkat awal lebih
tertumpu kepada strategi penyebaran maklumat. E-pembelajaran 2.0 pula memberi penumpuan kepada
aspek renungan dan kolaborasi antara pelajar melalui penggunaan teknologi
komunikasi. E-pembelajaran 2.0 menekankan aspek pengetahuan melalui kolaborasi
antara pelajar di dalam suasana terbuka, tidak berstruktur dan bersifat sosial
(social networking)
2.0 Web
2.0 yang digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Wordle ialah satu alat yang melihat teks yang diberikan (pelajar boleh
menaip perkataan yang menerangkan tentang diri mereka, perkara yang ingin
dipelajari, perkara yang pernah dipelajari; perbendaharaan kata yang sukar bagi
mereka; perkataan yang menerangkan tentang negara yang sedang dipelajari) dan
kemudian membina satu ringkasan “awan perkataan” daripada perkataan tersebut.
Awan perkataan menonjolkan perkataan yang sering digunakan dalam teks asal.
Pengguna boleh menukar fon, susun atur dan warna yang digunakan. Setelah “awan
perkataan” dibina, pelajar boleh merakam syot layar untuk disimpan dan
ditampalkan pada suatu aplikasi, atau disimpan dalam Paint/Photoshop dalam
format imej jpg untuk digunakan dalam sesuatu projek. Mereka juga boleh
mencetaknya dan membina papan buletin dalam kelas daripada perkataan tersebut.
Wallwisher ialah aplikasi Internet yang membolehkan pelajar memberikan
pendapat mereka mengenai suatu topik umum dengan nota elektronik yang
dilekatkan di dinding web. Pelajar boleh menaip maksimum 160 huruf bagi setiap
nota lekat elektronik yang boleh menggabungkan imej, audio atau video
menggunakan pautan alamat web yang sesuai. Wallwisher juga boleh digunakan
untuk mencatat nota peribadi, senarai perkara yang perlu dilakukan, koleksi
maklum balas, dan sebagainya.
Wiki adalah salah satu daripada komponen Web 2.0 yang boleh digunakan
untuk memantapkan proses pembelajaran. Wiki juga ialah alat komunikasi dan
kerjasama dalam laman web yang boleh digunakan bagi menggalakkan pelajar untuk
belajar dengan orang lain dalam satu persekitaran kolaboratif (Kevin &
Joseph, 2007).Wiki juga boleh menjadi satu alat yang sesuai untuk mendapatkan
input berterusan bagi suatu kajian atau projek, kerana input komuniti boleh
membantu untuk memaklumkan dan memberikan arah kepada penyelidikan seterusnya.
Tiada had kepada keupayaan penggunaan wiki sebagai satu platform untuk projek
kolaboratif, segalanya berkemungkinan, hanya bergantung kepada kreativiti dan
masa seseorang. Wiki boleh digunakan untuk pemetaan konsep. Ia berguna untuk
pemikiran idea, dan penyuntingan pada topik wiki tertentu boleh menghasilkan
satu rangkaian sumber. Wiki boleh digunakan sebagai alat persembahan untuk
menggantikan perisian biasa, dan pelajar boleh memberikan komen secara langsung
serta mengubah kandungan persembahan. Wiki merupakan alat untuk pengarangan
secara berkumpulan. Ahli kumpulan sering bekerjasama menyiapkan suatu dokumen
dengan menghantar e-mel yang disertakan fail untuk disunting oleh setiap ahli
kumpulan. Usaha kemudiannya dibuat untuk menyelaraskan suntingan tersebut agar
hasil kerja semua orang dapat disertakan dengan sama rata.
YouTube ialah laman perkongsian video untuk memuat naik, menonton dan
berkongsi petikan video. YouTube kini menjadi satu bentuk media baharu Web 2.0
yang popular. Kandungan dan rakaman video YouTube boleh merangkumi animasi, ,
hiburan dan sebagainya. YouTube membolehkan pengguna menyiarkan dan membolehkan
orang menonton video yang dimuat naik, memberikan komen dalam bentuk
perbincangan, mencari kandungan melalui kata kunci atau kategori.
Flickr ialah satu laman web perkongsian gambar yang boleh digunakan untuk
memuat naik gambar, melihat gambar orang lain, serta menulis komen dan anotasi
pada gambar tersebut. Flickr juga menyediakan pelbagai tetapan privasi yang
memberi pengguna kawalan terhadap cara penggunaan yang diingini untuk
gambar-gambar mereka. Flickr memberikan peluang kepada pelajar bidang fotografi
dan subjek seni yang lain. Selain itu, blog adalah satu laman web untuk membuat
catatan.Mereka boleh mengakses blog dan memberi komen terhadap entri tersebut, membuat
pautan kepadanya atau menghantar e-mel kepada penulis. Dalam bidang pendidikan,
blog digunakan bagi memenuhi pelbagai bentuk keperluan komunikasi untuk
membantu amalan e-pembelajaran. WordPress pula ialah satu alat penerbitan
percuma dalam talian. Ia merupakan satu perisian berasaskan web yang
membolehkan sesiapa sahaja membina serta menyelenggarakan atau menyunting laman
web atau blog.
Prezi berfungsi sama seperti Power Point, tetapi mempunyai ciri-ciri yang
lebih canggih dan menarik. Persembahan melalui Prezi dibina pada „kanvas‟ dan
bukannya slaid. Ini memudahkan penyampai untuk memberi tumpuan terhadap
penggabungan teks, imej dan multimedia. Item-item di atas kanvas boleh diheret,
disengetkan dan dizum agar kelihatan lebih menarik..
Akhir sekali,
antara web 2.0 yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran ialah i folio.
I folio digunakan oleh pelajar dan pensyarah di UKM. Sistem ini adalah salah
satu medan perbincangan dan pensyarah boleh memuat naik nota dan proses
pengajaran dan pembelajaran masih boleh berlaku. elbagai kegunaan dan faedah
dapat diperoleh oleh saya sebagai pelajar dengan menggunakan iFolio ini. Segala
bentuk pengumuman, bahan-bahan dan maklumat dapat diperoleh secara atas talian
dengan begitu mudah. Pelajar-pelajar yang ingin bertanya kepada pensyarah juga
boleh melakukannya dengan menggunakan sistem ini.
3.0 Kebaikan Web 2.0
Kelebihan Web 2.0 adalah memanfaatkan kepandaian secara kolektif.
Aktiviti yang dilakukan pengguna dalam membuat website berkembang secara
organik seperti artikel-artikel yang terus bertambah setiap harinya pada
Wikipedia atau website eBay yang menciptakan pasar dengan adanya pengguna yang
berlaku sebagai pembeli dan penjual. Web 2.0 merupakan sebuah servis
terintegrasi berbagai device, entah mobile/handheld device, PC, ataupun server
internet. Dalam banyak hal, penggunaan dan pemanfaatan Web 2.0 dapat memberikan
sokongan kemudahan yang mencukupi untuk beberapa hal seperti user interface,
model programming, ataupun model bisnes. Web 2.0 juga turut membantu pengguna
untuk memaparkan semua jenis maklumat yang diperlukan.
Web 2.0 juga membolehkan
penerbitan segera dengan hanya satu klik, mudah untuk dibina dan diselenggara
berbanding dengan laman web biasa yang memerlukan banyak masa, usaha, dan
pengetahuan reka bentuk laman web (HTML, CSS, JavaScript).4. Ia boleh dikemas
kini dengan mudah dari mana-mana sahaja tanpa memerlukan sambungan FTP,
perisian pengarangan web dan sebagainya.
Web 2.0 bukan merupakan perkara baru dalam dunia internet khasnya pada era globalisasi kini. Hal ini adalah ekoran daripada kepantasan anjakan paradigma dan transformasi dunia global. Sebelum ini, masyarakat hanya menggunakan web untuk mendapatkan maklumat semata-mata. Namun dengan kewujudan web 2.0, komunikasi manusia dapat dijalankan secara dua hala selain menjadikan komunikasi begitu berkesan, pantas dan mudah. Dengan adanya web 2.0 ini dapat memberikan manfaat kepada penggunakan untuk meneroka teknologi dengan lebih baik. Perbezaan budaya, agama, bangsa, warna kulit dan negara bukan lagi menjadi ukuran dalam menjalinkan perhubungan meskipun hanya secara maya.
Web 2.0 bukan merupakan perkara baru dalam dunia internet khasnya pada era globalisasi kini. Hal ini adalah ekoran daripada kepantasan anjakan paradigma dan transformasi dunia global. Sebelum ini, masyarakat hanya menggunakan web untuk mendapatkan maklumat semata-mata. Namun dengan kewujudan web 2.0, komunikasi manusia dapat dijalankan secara dua hala selain menjadikan komunikasi begitu berkesan, pantas dan mudah. Dengan adanya web 2.0 ini dapat memberikan manfaat kepada penggunakan untuk meneroka teknologi dengan lebih baik. Perbezaan budaya, agama, bangsa, warna kulit dan negara bukan lagi menjadi ukuran dalam menjalinkan perhubungan meskipun hanya secara maya.
Selain komunikasi dua hala, web 2.0 juga mempunyai kelebihan kepada
pelajar iaitu di mana pelajar dapat berkongsi maklumat serta perbincangan yang
dilakukan dalam kelas. Perbincangan-perbincangan yang dilakukan juga dapat
memberikan maklumat yang lebih menarik kepada pelajar. Dengan pengguaan web 2.0
ini dapat mendedahkan kepada pelajar tentang penggunaan teknologi yang semakin
hari semakin canggih kepada pelajar. Melalui web 2.0 ini juga dapat memudahkan
kerja guru untuk memberikan tugasan dan perbincangan terutamanya kepada
pelajar-pelajar universiti. Dalam web 2.0 juga dapat membantu pelajar untuk
memberikan pendapat atau pandangan tentang sesuatu perkara. Perkara ini dapat
melatih pelajar untuk berfikir secara kreatif dan kritis serta memberikan
peluang kepada pelajar untuk memaparkan karya mereka sendiri.
4.0 Kekurangan Web 2.0
Walaupun terdapat banyak kelebihan web 2.0, namun kelemahannya juga
turut dipertikaikan. Antara kelemahan web 2.0 dilihat menerusi pandangan
sesetengah pihak yang mengatakan bahawa Web 2.0 lebih menekankan pada sosial
network atau jalinan sosial antara penggunanya seperti yang telah kita lihat
selama ini dalam dunia Blog. Seperti yang kita tahu, kebanyakkan maklumat yang
diberikan atau dipaparkan dalam Blog agak sukar untuk dipercayai kerana
pengguaan Blog ini lebih kepada memberikan pandangan atau pendapat tentang
sesuatu perkara. Dengan adanya RSS di dalam Blog, informasi-informasi di dalam
sebuah Blog dimungkinkan dapat diadaptasi, dikoleksi, dan dikongsi menjadi
sebahagian isi kepada blog yang lain. Oleh itu, kita haruslah berhati-bati
dalam memilih maklumat yang dipaparkan Terlepas dari itu semua, ternyata web
2.0 mempunyai kelemahan didalamnya yang memungkinkan seseorang dapat
memporak-perandakan aplikasi web 2.0 tersebut.
Selain itu, kekurangan web 2.0 juga adalah memerlukan capaian internet
untuk melayarinya. Hal ini akan menjadi masalah bagi pengguna yang berada di
kawasan pendalaman. Perkara ini kan menyukarkan mereka untuk melakukan kerja
dan mencari maklumat yang diperlukan terutamanya bagi pelajar yang menggunakan
web 2.0 ini sebagai salah satu platform dalam melakukan setiap tugaan atau
perbincangan. Hal ini kerana, pensyarah lebih gemar menggunakan salah satu aplikasi
web 2.0 ini sebagai salah satu platform mereka dalam memberikan maklumat,
perbincangan dan tugasan kepada pelajar.
Seterusnya, kekurang web 2.0 adalah aplikasi yang digunakan sering
melakukan kemaskini sehingga menyukarkan pengguna untuk menggunakannya. Apabila
berlaku masalah seperti ini akan memerlukan beberapa hari sehingga aplikasi
tersebut dapat digunakan. Pencerobohan akaun juga dapat sering berlaku
menyebabkan maklumat-maklumat peribadi dapat diketahui oleh pengguna lain.
Masalah ini adalah penting kerana ia melibatkan maklumat peribadi pengguna
tersebut.
Penggunaan web 2.0 ini juga memberikan keburukan kepada remaja kerana
kebanyakan remaja menggunakan web 2.0 ini memaparkan perkara-perkara yang tidak
sepatutnya sehingga berlakunya pergaduhan. Penggunaan web 2.0 ini juga akan
menyebabkan berlakunya pembaziran masa kerana pengguna akan menjadi leka jika
tidak dicegah atau dipantau dengan baik.
5.0 Isu dan Cabaran dalam Mengaplikasikan Web 2.0 kepada
Pelajar Pendidikan Khas
Dalam mengaplikasikan web 2.0 kepada pelajar
Pendidikan Khas terdapat banyak cabaran yang perlu ditempuhi oleh guru, pelajar
dan ibu bapa. Web 2.0 semestinya mempunyai banyak kelebihan kepada sesiapa yang
mengaplikasinya kerana alat ini telah terbukti memberi keberkesanan dalam
bidang pendidikan. Salah satu cabaran yang perlu dihadapi oleh pendidik dalam
penggunaan web 2.o ialah sikap pendidik itu sendiri. Sikap yang ingin
dinyatakan di sini ialah sikap negatif segelintir pendidik yang tidak mahu
menggunakan aplikasi web 2.o dalam bidang pendidikan kerana telah biasa
menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lama. Sebagai guru
Pendidikan Khas penggunakan aplikasi ini penting diajar untuk pelajar
bekeperluan khas kerana mereka perlu mengetahui dan menerokai aplikasi ini
walaupun perkara asas supaya mereka tidak ketinggalan daripada pelajar-pelajar
tipikal. Pendidik perlu sentiasa peka dengan arus
teknologi dalam pendidikan abad ini kerana teknologi sentiasa berubah tanpa
disedari. Justeru, sikap positif pendidik dalam menggunakan teknologi perlu
diserap dalam diri pendidik. Hasil kajian Abdul Wahab et al. (2006) menyatakan
bahawa terdapat hubung kait antara sikap dengan penggunaan teknologi dalam
proses pengajaran dan pembelajaran di mana sikap yang positif dalam diri guru
dapat meningkatkan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Cabaran seterusnya
kepada pendidik ialah terdapat juga segelintir pendidik yang tidak mempunyai
kemahiran dan pengtahuan dalam bidang teknologi. Masalah ini terjadi kerana
pendidik kurang mendapat pendedahan mengenai aplikasi yang terdapat dalam
Web 2.0 sebagai alat untuk membantu mereka melaksanakan pembelajaran dan
pengajaran. Guru pendidikan khas terutamnya
haruslah memiliki kemahiran dan pengetahuan yang tinggi dalam bidang teknologi
kerana pelajar-pelajar Pendidikan Khas haruslah dibimbing daripada asas
sehinggalah mereka mahir dalam menggunakannya.
Seterusnya, pelajar
juga haruslah memainkan peranan penting dalam penggunaan aplikasi web 2.0. Hal
ini kerana daripada penggunaan ini mereka akan dapat meningkatkan pengetahuan
yang sedia ada. Antara cabaran yang dihadapi ialah sikap segelintir pelajar itu
sendiri yang hanya menggunakan aplikasi ini apabila diarahkan oleh guru. Mereka
sendiri tidak mempunyai usaha sendiri untuk mengaksesnya. Selain itu, bagi
pelajar bekeperluan khas mereka mempunyai keupayaan yang terhad apabila ramai
dalam kalangan mereka yang langsung tidak mengetahui dan tidak dapat
menggunakan aplikasi ini. Pelajar ini tidak dapat mempelajarinya
sendiri walaupun terdapat banyak video-video cara penggunaan sesuatu aplikasi
dapat diperolehi di laman-laman web. Hal ini perlu
diambil perhatian serius oleh guru-guru untuk membimbing mereka. Penggunaan teknologi dalam pembelajaran oleh pelajar perlulah positif
bagi meningkatkan pencapaian mereka melalui penggunaan teknologi untuk
pembelajaran kendiri. Namun, pelajar haruslah bijak untuk menentukan fungsi dan
tujuan sebenar pelajar menggunakan teknologi dalam pembelajaran supaya tidak
terlibat dengan penyalah gunaan teknologi Web 2.0.
Ibu bapa juga memainkan peranan penting dalam penggunaan aplikasi Web 2.0
dalam pendidikan. Ibu bapa pada era globalisasi
harulah mengetahui penggunaan teknologi kerana alat ini merupaka medium antara
ibu bapa, pelajar dan guru di sekolah. Penggunaan teknologi dapat memudahkan
ibu bapa mengetahui perkembangan anak di sekolah. Cabaran yang dihadapi apabila
sikap ibu bapa yang memandang ringan akan perkara ini membuatkan penggunaan
teknologi dalam kalangan ibu bapa rendah. Selain itu, keadaan ibu bapa yang mempunyai pendapatan yang rendah dan mereka kurang bernasib baik dalam kemahiran
dan pengetahuan mengenai teknologi. Mereka juga
tidak dapat menyediakan kemudahan yang lengkap kepada anak-anak untuk
menggunakan aplikasi web 2.0.
Kesimpulanya,
penggunaan teknologi sangat penting kepada semua pihak. Hal ini kerana alat ini
memudahkan banyak perkara harian antara guru, ibu bapa dan pelajar sendiri.
Pengggunaan aplikasi web 2.0 sangat memberi banyak maanfaat dalam bidang pendidikan
terutama sekali pendidikan khas yang memerlukan lebih banyak perhatian dan
strategi pengajaran. Di samping itu, sebagai pelajar, guru dan ibu bapa
haruslah mencari peluang untuk meningkatkan kemahiran dalam bidang ini supaya
aplikasi ini tidak disia-siakan.
6.0 Kesimpulan
Kesimpulannya,
web 2.0 sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. kehadiran
aplikasi Web 2.0 ini dilihat sebagai revolusi untuk menyebarkan maklumat secara
meluas khususnya dalam bidang pendidikan. Web 2.0 dapat membantu pengguna untuk
meneroka teknologi dalam bidang pendidikan dan memberikan mereka satu peluang
yang besar untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan
dan menarik. Teknologi Web 2.0 menyediakan guru-guru satu kaedah baru untuk
mendekati pelajar-pelajarnya dengan cara yang bermakna. Pengguna melayari
website dan mereka dapat membaca, melihat, menulis komen, pandangan, mengedit
kandungan dan memuat turun gambar. Selain daripada itu juga, pengguna boleh
melihat, memberi komen dalam paparan rakan yang lain dan membalas komen. Hal
ini sangat penting sebagai salah satu peluang kepada pelajar untuk memberikan
pendapat dan mereka boleh berkongsi pendapat dengan lebih mudah. Oleh itu,
penggunaan laman-laman web bercirikan web 2.0 dalam pengajaran dan pembelajaran
haruslah diberikan perhatian khususnya kepada pelajar di peringkat rendah
supaya mereka lebih terdedah kepada teknologi dan boleh meneroka teknologi
dengan lebih mendalam.
SITI NORZILA BT MAT DIN (A153445)
SITI SHAZWANI IZZATI BT MOHD SAUFI
(A154598)
NOOR SYAZANA BT MOHAMAD (A154127)
No comments:
Post a Comment